plingela

jag

Livet

Kategori: Min

Det var ett tag sedan jag skrev här inne och det har hänt en del sedan dess kan man lugnt  säga. 2021 visade sig inte vara mitt år. Jag har nämligen fått diagnosen ALS. Det hela började i december 2020 då jag insåg att jag inte kunde prata ordentligt. Jag skulle läsa högt för barnen, hade köpt en sådan här bok där man läser ett kapitel om dagen fram till julafton men det gick inte. Tänkte inte så mycket mer på det. Sedan fick jag vad jag tror var halsfluss och efter det gick det bara utför. Träffade en neurolog i februari ochvfick diagnosen i början av april. Än så länge är det bara tungan som är drabbade men det gör ju att jag inte kan prata Och snart inte heller kan äta. Jag har fått en PEG inopererad i förbyggande syfte, har inte behövt använda den. Jag äter bromsmedicin men ingen vet om den fyller sin funktion. Förhoppningsvis ska delta i en studie som börjar i Augusti. 
man kan säga att livet är ganska tungt nu men håller alla tummar och tår att jag får leva längre än 2 år till. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: